Afrikka - mahdollisuuksia suomalaisille yrityksille

18.11.2021 13:00

Teams

Afrikan maitten irrottautuminen koronasta tapahtuu hitaammin kuin teollistuneitten maitten. Afrikassakin kuitenkin jo valmistaudutaan koronan jälkeiseen aikaan. Afrikka ottaa vähitellen jälleen paikkansa uutena kasvumantereena, jossa kaikenlaisten investointien tarve infrasta koulutukseen, teollisuuteen ja palveluihin on muuhun maailman verrattuna omaa luokkaansa.

Tähän hetkeen sopii myös Suomen Afrikka-strategia, jossa painotetaan monipuolisempia, kokonaisvaltaisempia suhteita Afrikan maihin, sekä syvempää vuoropuhelua niin politiikan kuin taloudenkin aloilla. Strategiassa myös asetetaan kova tavoite kaupan kaksinkertaistamiseksi vuoden 2020 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Kuten strategiassa todetaan, markkina ei ole helppo, mutta se tarjoaa suuria mahdollisuuksia. Kohtaamalla haasteet yhteistyössä yritysten, julkishallinnon, järjestöjen ja tutkimuslaitosten kesken, pärjäämme myös Afrikan markkinoilla.

Suomen Afrikassa toimivat 12 suurlähettilästä esittelevät noita mahdollisuuksia, haasteita unohtamatta.

Tilaisuuden järjestävät yhteistyössä Enterprise Europe Network, Helsingin seudun kauppakamari, Keskuskauppakamarin Afrikka-verkosto, Suomalais-Arabialainen kauppayhdistys ja ulkoministeriö. Tilaisuuden moderoivat Anne Hatanpää Keskuskauppakamarista ja Esa Rantanen Business Finlandista.

18.11.2021 klo 13–16 (Suomen aikaa)

Teams-online-webinaari

Tilaisuus on maksuton, mutta vaatii rekisteröinnin 16.11.2021 mennessä. Teams-linkki lähetetään osallistujille 17.11.2021.

13.00
Tilaisuuden avaus
Johtaja Lenita Toivakka, Keskuskauppakamari

13.05
Ulkoministeriön tervehdys
Osastopäällikkö Sofie From-Emmesberger, Afrikan ja Lähi-idän osasto, Ulkoministeriö

13.15
Algerian liiketoimintaympäristö
Suurlähettiläs Marja Joenusva, Algeria

13.25
Sambia: uusi hallitus ja uudet tuulet – bisnes nyt entistäkin vahvemmin keskiössä
Suurlähettiläs Pirjo Suomela-Chowdhury, Sambia, Zimbabwe, Malawi, Kongon demokraattinen tasavalta

13.35
Tansanian uusi aika?
Suurlähettiläs Riitta Swan, Tansania, Ruanda ja Burundi

13.45
Maiden talouskasvun välttämättömyys poliittisesti herkässä tilanteessa
Suurlähettiläs Pekka Kosonen, Egypti ja Sudan

13.55
Tauko

14.05
Afrikan jättiläinen Nigeria: mahdollisuudet suomalaisyrityksille

Suurlähettiläs Leena Pylvänäinen, Nigeria

14.15
Etiopia: Vaikeammassakin toimintaympäristössä potentiaalia, mutta kärsivällisyyttä edellytetään Suurlähettiläs Outi Holopainen, Etiopia, Djibouti, Etelä-Sudan, Afrikan Unioni, IGAD

14.25
Etelä-Afrikka matkalla kohti kiertotaloutta
Suurlähettiläs Anne Lammila, Etelä-Afrikka, Botswana, Mauritius ja Lesotho

14.35
Marokko, vakaa ja moderni talous Euroopan ja Afrikan mantereiden välissä
Suurlähettiläs Pekka Hyvönen, Marokko ja Mauritania

14.45
Tunisian liiketoimintaympäristö – EU:n tuella markkinoille
Suurlähettiläs Pekka Hukka, Tunisia ja Libya

14.55
Mosambik: Talouselämä tarkkailee turvallisuustilanteen ja yleisen toimintaympäristön kehitystä
Suurlähettiläs Anna-Kaisa Heikkinen, Mosambik, Madagaskar ja Eswatini

15.05
Kenia, vuoden 2022 vaalit ja toipuminen COVID –pandemiasta; haasteita ja mahdollisuuksia
Suurlähettiläs Pirkka Tapiola, Kenia, Uganda, Somalia, Eritrea ja Seychellit

15.15
Namibia ja Angola - suomalaiselle osaamiselle kysyntää koronasta toipuessa
Suurlähettiläs Leena Viljanen, Namibia ja Angola

15.25
Kenian toimintaympäristö
Esa Rantanen, Commercial Counsellor, Business Finland

15.35
Keskustelua

16.00
Päätössanat

TERVETULOA!

Lippuja ei enää tarjolla.

18.11.2021 13:00

18.11.2021 16:00